mrskowalski 2010.10.24. 22:29

Pokoli lecke

Az egyik legnagyobb félelmem, aggodalmam, hogy valami félreértés, tévedés, elővigyázatlanság, ügyetlenség katasztrófához vezet. Hogy az addigi idill összeomlik, és megállíthatatlanul elindul a lavina. Ilyenkor hangosan nyöszörgök, eltakarom a szemem, fogom a fejem, mint Magdi anyus, és csak azt bírom mantrázni, hogy „jajj, ne, tudtam!, ne mááár, ne csináld, istenem, hogy nem látod? vak vagy?, fuss már oda!! annyira éreztem!” stb. A Pokoli leckében pontosan ez történik. A négy kissrác egy gyerekes csínynek indult súlyos testi sértés következtében intézetbe kerül, és ettől a ponttól visszafordíthatatlanul drámába torkollik az addigi életük – maga a film pedig ettől a ponttól kezdve langyos, de manipulatív unalomba. Markáns választóvonal húzható az első rész nosztalgikus, epikus történetvezetése és a tárgyalótermi bosszú között. Amikor a manhattani utcákon csavargó fiúk korántsem problémamentes, de mégis békés, harmonikus mindennapjait mutatják be az alkotók, az jutott eszembe, láttunk már ilyet, ezerszer, számomra a legszebben ábrázolva a Volt egyszer egy Amerikában. De Levinson nem Leone: jól vezeti a gyerekszínészeket, jellemző sztorikat emel ki a mindennapokból, de mégsem fog el később sem – amikor a visszaemlékezésekben erre dramaturgiailag nagy szükség lenne - a boldog gyerekkor utáni vágyódás. A második etapban pedig érezhetően visszaesik a minőség, akár a felnőtt főhősök színészi játékát, akár a történetvezetést, a jellemábrázolást tekintjük.

Nézzünk néhány példát: a két felnőtt gyilkosról rögtön első bemutatásukkor a narrátor elmeséli, hogy 16 éves koruk óta életüket visszaeső bűnözőként tengették, több ügyben is emberölés miatt nyomoznak utánuk. Ez két okból is aggályos: semmi értelme felmenteni őket a volt nevelőtiszt kíméletlen hidegvérű megöléséért, mert – ahogy a záró kockákból kiderül - néhány éven belül bűnözőként halnak meg, másrészt számomra érthetetlen, hogy miért viselkednek a tárgyalóteremben és azon kívül is úgy, mint gyámoltalan, báránylelkű kisdiákok, ha egyszer dörzsölt keményfiúk.

A fegyőr, akit tanúként idéznek be, semmit nem tagad – ne hülyéskedjünk már! Azok az emberek (ÁLLATOK!), akik ilyen szörnyűségekre képesek, nem attól fogják összehugyozni magukat, hogy eskü előtt vallanak.  Mindent töredelmesen, lelkiismeret furdalástól elgyötört arccal bevall – csak azért mert erre rákérdeznek. Ugyan már, ez nevetséges, teljesen hiteltelen, csak mivel a filmbéli vád mindössze erre épít, különösen bosszantó mellényúlás: enélkül ugyanis nem tudtak volna semmit bebizonyítani. Érdemes lett volna megfélemlíteni az egykori keresztapa által, vagy megzsarolni, esetleg úgy csűrni-csavarni a szót, hogy ellentmondásba keveredjen, vagy a torz igazára építeni, de így nem látom be, mitől támadt volna fel benne a lelkiismeret.

Azt tudja valaki, hogy miért van az, hogy azokban a filmekben, ahol millió nagy nevet összecsődítenek, hogy egy epikus, korokon átívelő alkotást hozzanak össze, olyan gyakran csak a mellékszereplők tudnak érdemi színészi alkotást produkálni, a főhősöktől pedig maximum silány igyekezet telik? Brad Pitt például mindössze kirúzsozott szájú Joe Black-ként csücsörít, Jason Patrick alakításával pedig nagyjából a Jag-ben szerepelhetne, miközben Dustin Hoffman a tőle meglepő szerepben is kiemelkedően játszik, De Niro-ról nem is beszélve.  

Igaztörténet, sok-sok könny, összeborulás, gonosz börtönőrök vs istenfélő kisfiúk, összetartás, erős zene. Az egész rendkívül tipikus, kiszámítható, hiába megrázó az alapul szolgáló mű. Nem rossz film a Pokoli lecke, de ez így kevés, vagy még a Remény rabjai, az Egy becsületbeli ügy vagy a Volt egyszer egy Amerika előtt ajánlom megnézni.

 

 

Vallom, hogy enélkül a film nélkül, illetve a hozzá kapcsolódó nemzetközi sikerek nélkül, sosem jutott volna el hozzánk, vagy legalábbis hozzám a lenyűgöző és minden emberi számításon túllépő Hős. Úttörő ez a film, de nem a műfaj miatt. A wuxia tradicionális kínai harcművészeti film, ami nem számítógépes trükkök, technikák segítségével igyekszik meggyőzni a lehetetlenről, hanem tényleg érzéki csalódást okoz. Ang Lee szuperprodukciójában a gravitáció legyőzése, illetve annak illúziója a huzalon mozgatott kaszkadőrök illetve színészek segítségével professzionális szintre fejlődött.
A test elhagyása, és a szellem kiteljesedése, a lélek földi, gravitációs kötöttségektől mentes szárnyalása örök vágy volt. Ledobni a fizika szabályainak bilincsét, és repülni. Szárnyak nélkül, csak a puszta szándék által. Még csak arra sem gondolva: akarom, pusztán a képesség, a személyiség korlátok nélkülivé tágulása könnyűvé tesz, és a fizikai világot magam mögött tudom hagyni. És mindeközben harcolni a Szerelemért, az Igazságért, bátran, nem félve semmitől. Tudnám csinálni – hehe, csak a szemgolyóm bele- és kifolyna a látványba. Szerettem ezt a filmet, annak ellenére is, hogy csak két részletben tudtam megnézni. Az én szememnek olyannyira túlzsúfolt, túlburjánzó, túlterjengő, túlhömpölygő az eposzi képi világ, hogy belefáradt. Az operatőri munka tényleg bravúros, és megbabonáz, megzsongít a látványorgia. Mindenki szép. Minden táj költői. Minden fegyver mágikus. Minden mozdulat akrobatika, energia, áramlás. Minden mondat kiteljesedés. Minden gondolat eszme – „északfok, titok, idegenség”.
A Tigris és Sárkány meseszép költészet a szerelemről, az elfojtott vágyakról, a kötelességről, a kiteljesedésről. Ahol nincs gravitáció, emberfeletti képességekkel bírnak a gyötrődő harcművészek, ahol inkább ezer éles tőr elé vetik magukat a hősök, semmint őszintén megvallják érzelmeiket, ahol tánc és művészet a harc, és önkifejezés. Ahol küzdenek a nők, a szerelmükért, az életútjukért, a döntésükért, magukért, a méltó társukért. Ahol a középpontban egy félelmetes erejű mágikus kard áll, de ahol minden szimbólum, jelkép, utalás, misztikus tartalom, energia. Ahol a gonosz legyőzhetetlen, a jó pedig halhatatlan. Ahol minden ősi, örök, kezdetektől való. Ahol minden változó, mozgó, egy Cél felé tart.  Ahol emberek repülnek – ott minden kívánság meghallgatásra lel és teljesül.
Nehéz azonosulni a hisztis, ámbár porcelán szépségű (könnyű így aztán vakot alakítani a Repülő török klánjában...) kamasz tanítvánnyal, a problémái jellemző földi butaságok, és ez, mint lampionokkal és görnyedő hátú kínaiakkal kitömött papírsárkányt, hiteltelen kontrasztot hív életre a misztikus legendák és az egyszerű személyiség között. Az ő története nem hat meg - és egyszerűen nem méltó a formához.
A lélek szabadsága azt feltételezi, hogy a tudatost teljesen magunk mögött hagyjuk, és egyesülünk a tökéletessel egy magasabb szinten – Ang Lee azonban mesterien kiszámolt, lemért mindent, nem merte levetni magát a szikláról, csak biztonsági kötelekkel. De aki nem ugrik, annak a kívánsága sem teljesül: ez a film jó, de messze van a teljesen magával ragadó kibontakozástól. A mi családunkban buzi cowboyos filmként elhíresült Túl a barátságon sokkal közelebb van a repüléshez. Már tényleg csak kívánni kell. És akkor érkezik el hozzánk a Hős.
süti beállítások módosítása