Amikor először láttam, minimális információmorzsával sem rendelkeztem a filmről, sokáig azt gondoltam, biztosan így a legjobb élmény, a lehető legkevesebb előtudással szembesülni vele, de szerencsére kiderült: többször megnézve is ugyanolyan nagyot üt.

inbruges.jpg

Úgy számolom, azt már pont 371 oldalon leírták, hogy a magyar cím (Erőszakik) micsoda egy szerencsétlen retardált fingóshumorral tűzdelt vígjátékot sejtet, de egyúttal itt jelezném, hogy néhány év alatt ezt is meg lehet szokni, és a film kultikussá válásával párhuzamosan kiderült, a cím önálló szóvá vált, és szemantikai szintjei mostanra bőven tovább mutatnak a megerőszakolt, „jópofa” vasárnapi ebéd utáni gagyi vígjátékra vágyóknak, mint (téves) célközönségnek szóló poéngyártáson.

Adott a tündérmese szépségű történelmi belga város, az emberiség kulturális fellegvára, leírhatatlanul bájos és képeslapra illő látvánnyal, és adott három bérgyilkos: a moralizáló, gyilkolástól megcsömörlött profi Ken, az üres suttyó, ám korábbi elcseszett munkája miatt mélységes bűntudattól szenvedő kezdő Ray, és az elvhűséget vér komolyan kezelő egyúttal a stresszes munkahelytől kissé túlfeszült Harry. A már-már giccsbe hajlóan pazar szépségű ékszerdoboz városka, és a romlott szereplők közötti ellentmondás adja a több regiszteren is fellelhető feszültség első, legszembeötlőbb lépcsőjét, Bruges ugyanis hármójuknak idilli adventi turistalátványosság helyett a földi lét legmélyebb bugyrává válik.

Bosch_011.jpg

Persze kinek-kinek máshogy: Ray (Colin Farrel), a maga száldrót egyszerűségű, sivár személyiségével első perctől kezdve iszonyodik a kultúrától, a patinás hangulattól, de aki Bruges-ban jár, megkerülhetetlenül igazi értékekkel találkozik. Ray esetében pont az emberiség kulturális gyökerei, és nem utolsósorban a hátborzongató Bosch festmények indítanak be egy megtisztulási folyamatot, és a kirándulás legvégén rádöbben, hogy mindaz, ami eddig történt vele, az elkövetett bűnök, az értéktelenség, az maga a pokol, és hogy innen csak kifelé van út, mélyebbre már sehová.

Ken: Coming up?

Ray: What's up there?

Ken: The view.

Ray: The view of what? The view of down here? I can see that down here.

Ken: Ray, you are about the worst tourist in the whole world.

Ray: Ken, I grew up in Dublin. I love Dublin. If I grew up on a farm, and was retarded, Bruges might impress me but I didn't, so it doesn't.

Ezzel szemben Ken (Brendan Gleeson) igyekszik beilleszkedni a városnéző turisták közé, és a felszínen (vagy lehet, hogy mélyebben is) decens, művelt, udvarias angol úr. Közben a város értékei olyan mélyen megérintik, hogy egyszerre másik dimenzióba kerül és átértékeli addigi tetteit. Bruges-ban egy bérgyilkos hiába próbálkozik, hogy meggyőzze magát, hogy az egy jó cselekedet, ha kinyitja az ajtót a szatyrot cipelő néni előtt, miközben embereket öl meg pénzért. Ken hamar eszmél: ennél azért többre van szükség, ha meg akar menteni egy lelket a purgatóriumtól, így aztán kihívja a végzetét Harry személyében.

Ken: Harry, let's face it. And I'm not being funny. I mean no disrespect, but you're a cunt. You're a cunt now, and you've always been a cunt. And the only thing that's going to change is that you're going to be an even bigger cunt. Maybe have some more cunt kids.

Harry: [furious] Leave my kids fucking out of it! What have they done? You fucking retract that bit about my cunt fucking kids!

Ken: I retract that bit about your cunt fucking kids.

Harry: Insult my fucking kids? That's going overboard, mate!

Ken: I retracted it, didn't I? [quietly] Still leaves you a cunt...

Harry: Yeh, I fucking got that!

Harry (Ralph Fiennes) maga a pokol. Elvekről, becsületről, szeretetről papoló pszichopata, neki nem lehet ellent mondani, aki mégis megteszi, az ne lepődjön meg, ha a kanálisban végzi, de egyúttal szentimentalista is: ártatlan gyermekkorának mesebeli boldogságát adja búcsúajándékképpen Raynek, Bruges az ő szimbólumrendszerében egyértelműen mennyországból alvilággá változik.

Harry's wife: It's an inanimate fucking object!

Harry: You're an inanimate fucking object!

A jelképrendszerben erős város mellett a filmet kétség kívül a kiválóan castingolt és még annál is jobban teljesítő színészek emelik hibátlanná. Ralph Fiennesról tudjuk: mindent el tud játszani, a brit színésziskola etalonja, Brendan Gleeson játéka is kifogástalan, Colin Farrel-t pedig egyszerűen telibe találta a szorongó, depressziós, kutyatekintetű bérgyilkos szerepe.  Sziporkázó párbeszédek, abszurd fekete humor jellemzi az atmoszférát. A komoly tartalom ritkán találkozik hangos röhögéssel, de aki ezt a filmet választja, az készüljön arra, hogy a legbizarrabb helyzeteken fog feszengve nevetni.

Régebben rendszeresen ajánlottam az In Bruges-t, ha valaki jó film tippet kért, remélem, mostanra már mindenki látta, én meg folyamatosan vágyom egy hasonló meglepetés 5 pontos alkotásra.

A bejegyzés trackback címe:

http://youarenotinkansasanymore.blog.hu/api/trackback/id/tr664696407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Invinciblepocok · http://marvels.blog.hu/ 2012.08.05. 11:40:43

Hát igen, én sem gondoltam valamiért, h másodszorra is ennyire fog tetszeni, meg utólag valamiért csak az idegesítő törpe rémlett, és ezért folyamatosan tologattam az újranézést. Aztán megnéztem és megint hangosan nevettem rajta, ami nagyon ritkán fordul elő velem. Tényleg nézze meg, aki teheti, mert nagyon jó!

ablak11 2012.08.05. 20:45:43

pont a napokban néztem meg a práját: the guardist
Brendan Gleeson szuper benne

mrskowalski · http://youarenotinkansasanymore.blog.hu 2012.08.05. 22:40:04

@ablak11: a Guardista is 5pontos, de egy hajszállal mégis elmarad az In Bruge mögött, Gleeson viszont tényleg abban tud igazán kibontakozni.

ablak11 2012.08.06. 10:02:36

jól összemostam az angol és a magyar címet, szóval the guard és a guardista

valóban lemarad egy picivel, de nagyokat röhogtem hangosn (éjjel 1 körül) és jól esett.